Har du før hørt begrebet fast fashion, men er du i tvivl om, hvad det er, og hvad det helt præcist indebærer, så er du ikke alene. Begrebet er ikke som sådan nyt, da det er kommet til i slutningen af 1900-tallet, men det har aldrig været mere relevant end nu. Er du nysgerrig, kan du her blive klogere på begrebet fast fashion.
Fast fashion er hurtige skift i moden
Som navnet umiddelbart også antyder, betyder fast fashion hurtig mode. Helt konkret betyder det, at modekollektioner skifter hurtigere og hurtigere, så for eksempel tøjet i butikkerne bliver skiftet ud oftere end tidligere, og moden online ændrer sig også hurtigere. De store modehuse benytter sig traditionelt af to kollektioner pr. år – nemlig forår/sommer kollektionen og efterår/vinter kollektionen, men med fast fashion kan de såkaldte high street mærker levere mange forskellige kollektioner på et år, og de er ikke begrænsede af kun at sende to forskellige stile og modebilleder afsted.
High street hentyder til de mærker, du kan købe på hovedgader i langt de fleste byer, og du kan sikkert nikke genkendende til, at de butikker, du ser i de fleste danske byer, også ofte skifter outfits i sortimentet ud. De forskellige brands kan gennem fast fashion også lettere tilpasse sig moden som den ser ud i et øjebliksbillede, og de skal ikke forudsige fremtiden på samme måde som før.
Moden ændrer sig hurtigere på grund af digitale medier
Der er flere grunde til, at fast fashion for alvor er en tendens, der ses på markedet nu. Det er blandt andet, fordi materialerne til at lave tøjet af er blevet billigere (for eksempel da polyester blev bredt tilgængeligt), men også fordi produktionsprisen på fabrikkerne er lavere, og de forskellige led mellem designer, producent, distributør og kunde er blevet mere effektive, så vejen føles kortere fra start til slut.
Men det er også særligt de sociale medier og i særdeleshed de unge mennesker, der gør fast fashion til en tendens. Det er nemlig de store krav fra de unge mennesker til hurtigere omsætning af trends på sociale medier til tilgængelighed i tøjbutikker, der gør, at tøjmærkerne og især high street brands lader sig påvirke og producerer fast fashion.
Fast fashion står ofte i kontrast til bæredygtighed
Selvom fast fashion betyder, at du langt hurtigere kan få fat i tøj, der passer til den allernyeste mode, så er der også en bagside af medaljen. Fast fashion er nemlig ikke særligt bæredygtigt, fordi en kollektion langt hurtigere dømmes yt end før, og det tøj havner i skraldespanden og bliver i værste fald smidt i havet eller brændt. Der går derfor rigtig mange ressourcer til spilde ved produktionen af fast fashion tøj, og netop derfor kigger rigtig mange tøjmærker også indad i disse år for at finde ud af, hvordan moden kan gøres mere bæredygtig, uden at de går på kompromis med kravet til, at moden skifter hurtigt og nyt tøj hurtigt kan tilbydes, så det passer til den gældende mode.