Måske har du hørt om highstreet-fashion før uden helt at vide, hvad det egentlig er. For highstreet-fashion som begreb er egentlig meget udbredt, men det er langt fra alle, der ved, hvad ordet dækker over. Derfor får du her svaret på, hvad highstreet-fashion er for en størrelse.
Highstreet-fashion er let tilgængeligt tøj
Ordet highstreet-fashion stammer fra England, hvor High Street er det samme som en hovedgade, hvor der ofte er mange butikker, og hvor meget handel er samlet. Highstreet-fashion betyder altså mode, der kan købes på hovedgaden, og det skal forstås på den måde, at det er tøj, der kan købes i de butikker, der typisk er at finde på en hovedgade. I Danmark vil det typisk være butikker under Bestseller eller H&M, altså butikker der er at finde på hovedgaden i langt de fleste større danske byer. Highstreet-fashion er altså tøj, der er let tilgængeligt, som alle kan gå ind og købe i en butik, hvis de har lyst, fordi der er mange af samme model, og ofte er det også en pris, der er til at betale for de fleste mennesker. Groft sagt er highstreet-fashion det tøj, som du kan risikere, at din nabo også køber.
Highstreet-fashion er det modsatte af couture
Når det kommer til mode, så er highstreet-fashion modsætningen til det franske begreb couture. Couture er lidt ”finere”, da det er tøj, der er lavet med en specifik type kunde i tankerne, og det gør altså tøjet mere unikt, men stadig flot og i ekstrem god kvalitet. Highstreet-fashion forbindes ikke altid med at være den bedste kvalitet, og det er også ofte tøj, hvor der sendes mange kollektioner ud hver sæson, så der hele tiden er noget nyt i butikkerne. Derimod er couture noget, der tager tid, og det skal ind imellem håndsys eller skræddersys. Highstreet-fashion er ofte tøj, hvor produktionen er outsourcet til et land, hvor det kan laves så billigt som muligt, mens couture ofte produceres mere lokalt.
Ofte ses highstreet-fashion og bæredygtighed som modsætninger
Netop fordi highstreet-fashion er meget hurtigere produceret end couture, skruer det også forbruget i vejret for kunderne, for der er altid noget nyt og mere moderne i butikken, som man som forbruger føler, at man har behov for at købe. Det gør også, at highstreet-fashion ofte ses som kontrast til bæredygtighed, fordi det øger ”brug og smid væk”-kulturen, som jo netop tærer på den mængde ressourcer, vi har til rådighed på vores planet.
Derfor er der også mange highstreet-fashion butikker, der øger deres opmærksom på bæredygtighed og forsøger at gøre, hvad de kan for at få mere økologisk bomuld ind i produktionen, eller også bruger de genbrugt plastik til at lave tøj af i stedet for at producere helt ny nylon eller lignende. Går du op i bæredygtighed som forbruger, har du rigtig meget magt og kan stille krav til de steder, du køber tøj fra, så sørg for at holde øje med, hvor tøjet er produceret, hvad det er lavet af, og om pris og kvalitet hænger sammen.