
Ordet ”trend” dukker ofte op i forbindelse med mode, men det dukker også op i forbindelse med mange andre ting. Men hvad er en trend, og hvad betyder ordet egentlig? Begge dele får du svaret på her, hvor vi har lavet en simpel forklaring til dig, så du kan blive klog på, hvad en trend er.
En trend er en strømning i tiden
Hvis du tager ordet ”trend” i sin reneste betydning, så betyder det egentlig bare en strømning i tiden. Det betyder med andre ord altså den retning, som samfundet er på vej hen, og hvad der er populært. Trend kan også være en form for udvikling i samfundet, der bestemmes af, hvad flere mennesker (ofte en stor mængde af mennesker) gør og vil. Ordet trend bruges meget ofte om for eksempel tendenser i mode, hvor du for eksempel kan støde på ”sko trends” eller andre sammensætninger med ordet trend.
Ordet trend er ikke dansk, men stammer fra engelsk, hvor ordet også kan betyde, hvordan en situation udvikler sig – men det kan også være den generelle situation i samfundet. Det er altså et meget bredt ord, der kan dække over rigtig mange forskellige ting.
Der er forskel på trends og megatrends
En trend indenfor mode vil typisk være, at for eksempel blazers er in igen denne sommer, eller hvid er en dominerende farve de kommende sæsoner. Når en trend er i så lille skala, tales der almindeligvis bare om en trend. Men der findes også det, der kaldes megatrends, som er større strømninger, der påvirker mennesker i mange år i streg. For eksempel er der i øjeblikket en megatrend med grøn omstilling og bæredygtighed, hvor rigtig mange mennesker fokuserer på bæredygtighed og stiller krav til, at mad, tøj og alt andet lever op til et ideal om bæredygtighed. Derfor tilbyder flere og flere virksomheder også produkter, der passer ind i denne megatrend. Andre megatrends kan for eksempel også være robotteknologi, som der forskes rigtig meget i for tiden, og som også kommer mere ind i produktioner, der ellers indtil nu har været besat af mennesker. En megatrend er typisk en trend, der varer mange år, for eksempel gennem et helt årti eller længere endnu.
Megatrends er smarte at vide noget om, hvis du for eksempel gerne vil starte din egen virksomhed, eller hvis du forsøger at markedsføre produkter til bestemte kundegrupper. For ved at kende de megatrends, der er nu og de kommende år, kan du meget bedre målrette din indsats.
Trends kan være indenfor alt
Selvom trend ofte optræder indenfor mode, så kan en trend faktisk omhandle hvad som helst. For eksempel findes der også mange madtrends, og de sidste par år har mad handlet meget om lokalt dyrkede råvarer, nem mad leveret til døren, økologi og lignende. Der findes også forskellige trends indenfor for eksempel motion, dans, sociale medier – ja, faktisk alt. Så længe det er en tendens i tiden, som flere mennesker følger, kan det betegnes som en trend.